“Allow us to correct our mistake”
I had worn the shoes only twice after they had come back from repair, and the new heels were coming off already! Frankly speaking, I was more than annoyed. Not only because I couldn’t wear the shoes, but because it required another 20 minute walk - 40 minutes round trip - and practice time was scarce already, with a performance coming up.
With a grudge, I set out, bracing myself for a hefty argument with the shopkeeper. Of course, they would say that it was all my fault, that it had something to do with the way the streets were paved these days, or with the way I walked, or they would deny that the shoes had been repaired at their shop in the first place. I had thrown away the receipt, but they should have the transaction in the computer. I wasn’t going to pay another cent for getting these shoes fixed!
“I have a reclamation,” I started, pulling the shoes out of the bag and placing them on the counter. “Oh,” said the sales assistant, when he looked at the mishap, “ I’m so sorry. That happens sometimes, depending on the rubber of the sole. Thank you so much for coming back and giving us a chance to correct our mistake. Some people would just go to another place.” He wrote “paid” on the repair slip and handed it to me with a friendly smile.
When I play this afternoon, I won’t get a chance to correct the mistakes. It’s the nature of a performance, you get to do it only once. “Performances go up and down, you know that,” my teacher had written to me, after the first, disappointing tryout. They do; last week when I performed the program, it went really well. We’ll see what happens today. The best you can do if you don’t manage to do your best is forgive yourself and try again.
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“Erlauben Sie uns, unseren Fehler zu korrigieren.”
Ich hatte die Schuhe nur zwei Mal getragen, nachdem sie aus der Reparatur zurückkamen, und die Absätze gingen schon wieder ab! Ehrlich gesagt, ich war mehr als sauer. Nicht nur, weil ich die Schuhe nicht anziehen konnte, sondern weil ich schon wieder die 20 Minuten nach South Orange laufen musste - 40 Minuten hin- und zurück - und meine Übezeit war ohnehin schon knapp angesichts des bevorstehenden Konzerts.
Mürrisch machte ich mich auf den Weg, und bereitete mich auf eine heftige Auseinandersetzung mit dem Ladenbesitzer vor. Natürlich würde man sagen, dass ich selber Schuld war, dass es etwas damit zu tun hatte, wie heutzutage die Strassen gepflastert sind, oder mit meiner Art zu gehen, oder man würde überhaupt abstreiten, dass die Schuhe in diesem Laden repariert worden waren. Ich hatte den Kassenzettel weggeworfen, aber der Vorgang müsste eigentlich im Computer gespeichert sein. Ich würde keinen Cent mehr für diese Reparatur bezahlen!
“Ich habe eine Reklamation,” sagte ich, als ich die Schuhe aus der Tasche nahm und auf den Ladentisch legte. “Oh,” sagte der Verkäufer, als der sich das Missgeschick ansah. “Das tut mir aber leid. Manchmal passiert das, je nach dem, wie die Sohle beschaffen ist. Danke, dass Sie zurückgekommen sind, und uns die Chance geben, unseren Fehler wieder gut zu machen. Manche Leute würden sofort woanders hingehen.” Er schrieb “Bezahlt” auf den Reparaturzettel und gab ihn mir mit einem freundlichen Lächeln.
Wenn ich heute nachmittag spiele, bekomme ich keine Chance, die Fehler zu korrigieren. Es liegt in der Natur einer Aufführung, man spielt sie nur einmal. “Vorspiele gelingen manchmal besser, manchmal schlechter,” hatte mein Lehrer mir nach dem ersten, enttäuschenden Probevorspiel geschrieben. Das stimmt. Als ich das Programm letzte Woche aufführte, ging es wirklich gut. Man wird sehen, was heute passiert. Das Beste, was man tun kann, wenn es nicht gelingt, sein Bestes zu geben, ist sich selbst zu vergeben und es nochmal zu versuchen.
My friends Clarinda and Dick, who were at the tryout, asked me to post this for them:
ReplyDelete"The tryout was no disappointment to us! It was the beautiful gift of an inspiring evening of music. Thanks and love, Clarinda and Dick"
What a beautiful description of Bach's music!! Sadly, when I try to play Bach, it sounds more like an argument than a learned discussion!!
ReplyDeleteBob Smith