Judging from the photographs, you could think that young pianists spend more time socializing than in the practice room during “Teen Pianophoria” - but practice time for the young musicians is teaching time for the teachers, and every time I look at my watch it’s later than I think, even without me taking pictures.
This is my first year teaching full-time at “Teen-Pianophoria.” I’ve done some presentations there, and I taught a little last year. The 16 students who attend the camp at Hunter College in NYC this summer form the largest group ever, so another teacher was needed.
Many students come from New York City, but I’m not the only commuter from New Jersey, and some students are on the road a lot longer than I am. Occasionally, there have been students from abroad in the past; this year, it’s Sara who has travelled the farthest. Her father works in New Delhi, so the family moved there last year. Most of the time, Sara has been working by herself at the piano; so far, she’s been unable to find a suitable teacher.
All the other students have their own piano teachers, with whom they study permanently, either privately or at a school. The purpose of the camp is to gather ideas, Marcia Eckert, who is the founder and director of the camp, explained on the first day.
In addition to a private lesson each day and a duet session, there are master classes, presentations on subjects that relate to playing, like Performance Wellness, Yoga, Dalcroze, Improvisation, Listening to music, etc. Of course, there is also practice time, about 3 hours total, with part of it reserved for the private lesson and duet rehearsal.
We “rotate,” so that we get to know all the students, and the students get to know all the teachers. They may have to put up with different suggestions to solve a problem, but that’s the idea: to gather as much information as possible, and then experiment with it to find the best solutions. Not everything works the same way for everybody, and in the end, you have to find out yourself what works for you. All students play at least intermediate repertoire, so they already bring some background to the experience.
For me, this is the first experience of real “team teaching.” Every day, we exchange ideas about our experience at the lessons, discuss progress, repertoire, approaches, and it is just as reassuring as it is inspiring. Exposure to different ideas broadens your view - that is true for both teachers and students.
Masterclass with Deirdre O'Donohue, student: Gavin Cappon |
Masterclass with Major Scurlock (l), Erika performs the piano concerto in C-major K467, accompanied by faculty member Thomas Osuga |
Performance Wellness Class, Group Improvisation |
First thing in the morning: trying to remember stretches from Yoga Class, Luis, Samantha, Evelyn, Erika |
Picknick in Central Park - the cafeteria is closed on Fridays
Erika, Hanna, Anya, faculty members Liz Wolff and Thomas Osuga |
"Happy Birthday" to Erika, Alex and Luis, who all celebrate their birthdays during the two weeks of the camp |
The birthday people get the first choice - Luis and Alex |
Alex, Benji and Philip |
"Open your Hymn Books", commented faculty member Liz Wolf, when Liam started to play Bach's solemn Prelude in B-major from WTC I, and Evan harmonized the piece on the keyboard |
Rachmaninov's 2nd piano concerto, everybody joined in singing the orchestra part ( or something like it ), including the soloist |
Afternoon break, in conversation: Marcia Eckert and Laurie, Sara and Eisa; Luis, Alex and Benji playing cards |
Die Fotos könnten den Eindruck wecken, dass die jungen Pianisten mehr Zeit in munterer Gesellschaft miteinander verbringen als im Überaum. Indes, der Eindruck täuscht, Übezeit für die jungen Musiker ist Unterrichtszeit für die Lehrer, und jedes Mal wenn ich auf die Uhr sehe ist es später als ich dachte, auch wenn ich keine Fotos mache.
Zum ersten Mal unterrichte ich den ganze Tag bei “Teen Pianophoria.” Ich habe einige Präsentationen gehalten und im letzten Jahr einige Tage unterrichtet. Die 16 Schüler, die dieses Jahr den Kurs besuchen sind die grösste Gruppe seit seinem Bestehen, und so wurde eine weitere Lehrperson gebraucht.
Viele Schüler kommen aus New York City, aber ich bin nicht der einzige “Pendler” aus New Jersey, und manche sind länger unterwegs als ich. In der Vergangenheit sind gelegentlich Schüler aus dem Ausland gekommen; dieses Jahr hatte Sara die weiteste Reise. Ihr Vater ist letztes Jahr nach Neu Delhi versetzt worden, so dass die Famile umziehen musste. Meistens hat Sara allein an ihrem Klavierrepertoire gearbeitet, einen geeigneten Lehrer hat sie an ihrem neuen Wohnort bisher nicht gefunden.
Alle anderen haben ihre eigenen Klavierlehrer, bei denen sie entweder privat oder an einer Schule Unterricht nehmen. Der Kurs soll Ideen vermitteln, erklärte Marcia Eckert, die Gründerin und Leiterin, am ersten Tag.
Zusätzlich zum täglichen Einzelunterricht und Vierhändigspielen gibt es Meisterklassen, Vorträge und workshops zu Themen die mit dem Klavierspiel zusammenhängen; Lampenfieber, Yoga, Dalcroze, Improvisation, Musikhören etc. Natürlich ist auch Zeit zum Üben, insgesamt etwa 3 Stunden, die den Privatunterricht und das die Ensembleprobe mit einschliessen.
Die Lehrer unterrichten jeden Tag andere Schüler, so dass alle Schüler alle Lehrer und alle Lehrer alle Schüler kennenlernen. Für die Schüler kann das bedeuten, dass sie sich mit verschiedenen Vorschlägen auseinandersetzen müssen, aber das ist die Absicht: so viel Information wie möglich aufnehmen, damit experimentieren und herausfinden, was für einen persönlich am besten funktioniert. Nicht jedem passt die gleiche Lösung. Alle Schüler spielen wenigstens Repertoire der Mittelstufe, so dass sie bereits einige Voraussetzungen für diese Aufgabe mitbringen.
Für mich ist es die erste Erfahrung mit richtigem “Team teaching.” Jeden Tag tauschen wir uns aus über die Erfahrungen, die wir im Unterricht gemacht haben, diskutieren über Fortschritte, Repertoire, Ansätze, und ich empfinde es als Unterstützung und Inspiration zugleich. Andere Ideen erweitern den Blick, nicht nur für Schüler, auch für Lehrer.
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