The program promised a feast of virtuosity: Beethoven’s " Appassionata" - the Sonata op 57 in f-minor, Chopin’s Fantasy in f-minor op 49, and both books of Brahm’s Paganini Variations. I knew Sofia Agranovich had played it twice before, but I had to pass both times, due to other obligations. So, I was very happy when I received the invitation to my third chance at “The Barge”, New York City’s swimming concert hall. The boat is anchored just across the southern tip of Manhattan, right by the Brooklyn Bridge. It was one of those beautiful days we usually don’t get until September: clear blue skies, lots of sunshine but no too hot; just the right weather for the trip.
Barge Music, New York City |
The free Saturday afternoon concert had drawn quite a crowd. Most seats were taken by the time the program began. It would be so nice if people understood not only the pleasure, but also the obligation that comes with the appreciation of serious music and serious playing - listen quietly, and if you absolutely have to come late or leave early, do so at the end of a piece or movement, and do your best not to disturb the silence.
She really owns this piece, I thought, as Ms Agranovich performed the Appassionata. Her playing revealed deep musical understanding and aimed for nuance rather than superficial effects. There was sensitive attention to detail without losing the overall connection. The interpretation was very personal and deeply felt.
The Chopin Fantasy and the Paganini Variations pose great technical challenges for the pianist. Seemingly effortless, she played those difficult works, and made the audience forget that they are virtuoso pieces. Technique was always the servant, never the master of the music.
The whistle of the East River Ferry coordinated perfectly with the Paganini Variations, displaying a secure feeling for the most stunning effect in the softest places. A smile rushed across the face of the pianist, yet the “music of the city” never for a moment got her fingers off track or disturbed her concentration.
Sofia Agranovich at the piano |
Crowds of tourists were milling around outside - they don’t know what they’re missing, I couldn’t help thinking. It was a special concert that really made my day.
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Das Programm versprach ein Fest der Virtuosiät: Beethovens Appassionata, Chopin’s Fantasie in f-moll, op.49, und die kompletten Paganini Variationen von Brahms. Ich wusste, dass Sofia Agranovich das Programm bereits zweimal aufgeführt hatte, konnte aber keinen der Termine wahrnehmen. So war ich froh über die dritte Chance, auf der “Barge”, dem “Konzertboot” in New York City. Das Boot ist gegenüber der Südspitze von Manhattan verankert, direkt bei der Brooklyn Bridge. Das Wetter war wunderbar, so wie sonst erst im September, mit klarem, blauen Himmel, Sonnenschein, aber nicht zu heiss, genau richtig für den Ausflug.
New Yorks Konzertboot: Barge Music |
Der Eintritt war frei bei diesem Konzert am Samstagnachmittag, die meisten Plätze waren besetzt als das Programm begann. Es wäre erfreulich, wenn die Zuhörer, die die Grosszügigkeit solcher Veranstaltungen wahrnehmen, sie auch mit dem Verhalten würdigten, das ernsthafter Musik und ernsthaftem Spiel angemessen ist: stilles Zuhören, und wer unbedingt später kommen oder früher gehen muss, der tue das doch bitte leise, und am Schluss eines Stückes.
Ms Agranovich erlaeutert das Programm |
Dieses Stück gehört ihr wirklich, dachte ich, als Ms. Agranovich die "Appassionata" spielte. Die Interpretation zeugte von tiefem musikalischen Verständnis. Das Spiel war äussertst nuanciert und gab sich nicht mit oberflächlichen Effekten zufrieden. Bei aller Liebe zum Detail ging der grosse Zusammenhang nie verloren, der Ausdruck war sehr persönlich und tief empfunden. Die Chopin Fantasie und die Paganini Variationen sind eine grosse pianistische Herausforderung. Die technische Mühelosigkeit, mit der Ms Agranovich diese schwierigen Werke spielte, stellten den Aspekt der Virtuosität nie in der Vordergrund. Die Technik diente immer der Musik und dem Ausdruck.
Das Tuten der Fähre über den East River war perfekt mit den Paganini Variationen koordiniert. Mit sicherem Gefühl für den besten Effekt setzte es immer an den leisesten Stellen ein. Dann huschte ab und zu ein Lächeln über das Gesicht der Pianistin, aber die “Musik der Stadt” beeinträchtigte weder ihre Finger noch ihre Konzentration.
Sofia Agranovich am Fluegel |
Zahlreiche Touristen gingen draussen spazieren und ich dachte, sie ahnen nicht, was sie verpassen. Es war ein besonderes Konzert, und es machte den Tag zu etwas Besonderem.
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